Aktuelt
29. august 2017

Er din bedrift klar for EUs nye personvernforordning GDPR?

Personvern Foto: iStock

I det digitale skiftet ser vi at selskaper håndterer og lagrer mer informasjon om kunder enn noensinne. Så lenge deres kunder har gitt samtykke, har selskapene hatt tillatelse til å samle store mengder informasjon. Hittil har det ikke vært like enkelt for kunder å vite hvor de har lagt igjen sine digitale fotavtrykk, men nå skal EU å endre på dette. 

Du har kanskje registrert deg med navn og e-postadresse for å motta nyhetsbrev fra et nettsted; du har i tillegg kanskje gitt fra deg kredittkortinformasjon og bankopplysninger i en nettbutikk, eller lastet opp en selfie på en bildedelingstjeneste? Når du bestiller varer og tjenester over nettet, er også sjansen stor for at du har levert fra deg din adresse- og kontaktinformasjon. Det er lett å miste oversikten over alle nettsteder du noen gang har levert fra deg personlig informasjon, men fra mai 2018 kan du være sikker på at bedrifter som håndterer informasjon om deg får strenge regler og forholde seg til – og reprimandene for å ikke overholde disse reglene er knusende.

I løpet av neste vår ruller EUs nye forordning for personvern, GDPR (General Data Protection Regulation) ut. Den vil endre måten vi lagrer og håndterer personinformasjon – ikke bare om kunder, men også om ansatte og alle personer som har noe med bedriften å gjøre. Loven vil være gjeldende for alle bedrifter som selger til- og lagrer informasjon om europeiske statsborgere, uavhengig av om de opererer fra EU.

Forordningen er ikke bare gjeldende for private personer, men også bedriftsindivider som handler og deler informasjon med hverandre, og om hverandre. Det er derfor viktig å sette seg inn i de forretningsmessige konsekvensene som GDPR fører med seg, og innrette seg deretter. Bøtene for overtredelse kan være så høye som 20 millioner euro eller 4% av bedriftens brutto omsetning.

Så hvordan bør dere forberede dere?

Vi i Ganske Enkelt anbefaler å skaffe en oversikt over hvilken type informasjon din bedrift forvalter i dag, og hvilken type informasjon som blir nødvendig å samle i fremtiden – kanskje finner dere noe som ikke blir brukt til sitt formål og som kan fjernes. Videre i prosessen er det viktig å utarbeide prosedyrer og gode rutiner for fremtidig innsamling og samtykke. Et CRM-system er et godt steg på veien til å overholde GDPR, og SuperOffice er allerede godt i gang med å utvikle en modul for personvern. 

Vi arrangerer GDPR Frokostseminar den 27. september. Meld deg på om du ønsker du å lære mer om GDPR, og høre hvordan våre tjenester kan bidra til god forvaltning og etterkommelse av EUs krav.

Meld meg på GDPR Frokostseminar


13. september 2017

SuperOffice for håndverkere og entreprenører

CRM har vært nerven i bedriften hos Stenseth & RS Entreprenør i mange år, og har bidratt til informasjonsflyt både på kontoret og ute på byggeplassen. 

29. august 2017

Er din bedrift klar for EUs nye personvernforordning GDPR?

I det digitale skiftet ser vi at selskaper håndterer og lagrer mer informasjon om kunder enn noensinne. Så lenge deres kunder har gitt samtykke, har selskapene hatt tillatelse til å samle store mengder informasjon. Hittil har det ikke vært like enkelt for kunder å vite hvor de har lagt igjen sine digitale fotavtrykk, men nå skal EU å endre på dette. 

24. august 2017

Hils på vår superselger, Per Inge!

Per Inge er vår eneste selger og er glad i å prate. Faktisk er jobben hans å prate med nye kunder og løse utfordringer, noe han har gjort kjempelenge og er skikkelig god på.

Ganske Enkelt AS
Tomtegata 80
3012 Drammen

Vis i kart

Salgskontor Larvik
Sjøparken Larvik
3290 Stavern

Vis i kart

Kontaktskjema

Start fjernstyring

Vi hjelper deg online