20-års jubileumsinnlegg

I dag er det 20 år siden Ganske Enkelt AS ble etablert. Det har vært en utrolig spennende reise som jeg har vært del av i 19 år. Det har vært opp- og nedturer og vi har jobbet hardt for å komme dit vi er i dag.

20. års jubileum

Den 27. november 1995 ble alle papirer godkjent, og Tomm Borge ble daglig leder og gründer i Ganske Enkelt. Et halvt år etter ble jeg ansatt. Hva vi gjorde? Vi solgte PCer og programvare og satt det opp for våre kunder. Men allerede på denne tiden jobbet vi med systemer for kundeoppfølging, det som i dag heter CRM-systemer.

I 1998 fikk vi kjenne på utfordringene med stor lagerbeholdning av dyre maskiner og kunder som slet med å betale for seg. Vi bestemte oss derfor for å gjøre et drastisk tiltak – nemlig å kaste ut alt på lageret og bli CRM-spesialister.

SuperOffice, en norsk CRM-programvare, ble produktet vi skulle selge. Vi mente oppriktig at dette var den beste CRM-løsningen på markedet – og det mener vi fortsatt.

Siden den gang har kundemassen økt i takt med antall ansatte og omsetning. Det har selvfølgelig vært konjunkturer siden den gang og, men vi har lært oss å plukke opp signalene som førte oss til situasjonen i 1998 og hvordan vi skal håndtere de.

I dag er vi en av Norges største CRM-leverandører med over 500 kunder. Vi har solgt SuperOffice-lisenser for over 70 millioner kroner og har passert 10.000 brukere.

Det betyr på ingen måte at vi har planer om å hvile på laurbærene. Store ting skjer på CRM-fronten. Kompleksiteten øker i takt med mulighetene i SuperOffice og vår jobb er å definere hva som skal til for hver enkelt bedrift, og hvordan de skal nå sine mål.

Med en rekke ansatte som har over 10 års erfaring med CRM-prosjekter er vi godt rustet for fremtiden. Og hva tror vi om fremtiden?

Online-løsninger vil dominere. Vi arbeider for å få flere opp i skyen, samtidig som systemet snakker like godt med blant annet økonomi- og markedsføringssystemer. Folk jobber ikke lenger bare på dataen og trenger tilgang til alt – også på mobil og nettbrett.

CRM vil bli mer skreddersydd. I takt med økte muligheter og kompleksitet er det viktig å begrense seg. Hovedårsaken til at mange CRM-satsninger i bedrifter feiler er fordi brukerne ikke har mulighet til å lære seg alle de uendelige funksjonene. Vi mener at det krever arbeid for å lykkes. Arbeid med å definere hvordan CRM-systemet kan fungere best for hver enkelt bedrift og å implementere dette. Arbeid som våre rådgivere kan hjelpe deg med.

Jeg ønsker med dette å takke for 20 flotte år, og gleder meg til å satse videre.

Med vennlig hilsen
Anders Jahren

 

Innlegget er skrevet av Anders Jahren

Den første som ble ansatt i Ganske Enkelt - allerede i 1996. Siden har han vært hos oss og i 2003 tok han over som daglig leder. Han har samtidig ansvar for flere store kunder og trives med å sjonglere mellom rådgiver- og lederrollen i hverdagen. Anders var i sine glansdager en aktiv langrennsløper, men det er ikke så lett å se lenger.

Kontakt Anders Jahren på telefon 928 26 175 eller e-post anders@enkelt.no

Les mer om Anders Jahren