eMarketeerseminar 05.11.15 oppsummert

I dag har vi hatt to seminarer om det komplette eMarkedsføringsproduktet 'eMarketeer'. Det første seminaret var en innledning av eMarketeer, først og fremst for de som ikke har produktet fra før, men var nysgjerrige på hvilke muligheter som ligger tilrette; det andre seminaret for å inspirere de som allerede bruker eMarketeer, og få de til å utvide spekteret av sin eMarkedsføring.

Klaus Trolle og Christian Liveng, Foto: GEAS

Begge seminarene ble holdt av Klaus Trolle i eMarketeer.

Første seminar – hva er egentlig eMarketeer?

Klaus kunne fortelle at eMarketeer er mer enn bare et program som sender ut nyhetsbrev. Her kan du opprette landingssider, apper og drive Facebook-markedsføring, i tillegg til å sende ut nyhetsbrev og arrangementsinvitasjoner. Og viktigst av alt – det snakker med SuperOffice!

Arbeidsflyten i eMarketeer

Klaus fortsatte med å fortelle om arbeidsflyten i digitale kanaler, og knyttet dette opp mot eMarketeer hele veien. Kort oppsummert kan den deles inn i fire stadier:

  1. Sørg for at folk legger merke til bedriften din – Outbound (FB, LinkedIn, Google mm.) – Få folk inn til områder du kontrollerer
  2. Fang interessen til folk – Inbound (hjemmesiden, landingssider mm.) – Få de interesserte sitt samtykke til deres e-post utsendelser
  3. Følg opp interessen og få gode leads. Basert på hva slags innhold i nyhetsbrevene kunden din liker, sendes nye nyhetsbrev som er enda mer spisset.
  4. Konverter leads til salg – enten via direkte salg på nettsiden, eller ved at salgsavdeling tar kontakt med kunden. eMarketeer har allerede hele historikken direkte i SuperOffice, slik at selgeren lett kan lese seg opp på hvilke produkter den potensielle kunden liker.

Det er nettopp denne enkle oversikten gjennom hele reisen til kundene som er spennende. Her får du oversikt over hvilke e-poster de har fått, hva slags innhold de klikker på, når de har besøkt hjemmesiden og hvilke sider de var innom, profiler i sosiale medier, med mer. Jo mer du får vite om kunden, jo mer presist kan du drive markedsføringen.

En effektiv måte å drive presis markedsføring er med automatiske oppfølginger. Når noen melder seg på nyhetsbrevene kan du begynne en rekke automatiske utsendelser som varierer ut ifra hva slags innhold de klikker i nyhetsbrev og på hjemmesiden.

Andre seminar – inspirasjon

Hvordan skal man inspirere brukere av eMarketeer? Jo, det vet Klaus — uten tvil!

Etter en kort presentasjon av seg selv og eMarketeer, viste han reelle eksempler på gode løsninger og kampanjer som virkelig utnytter eMarketeer.

Også her var det en innføring på automatiske utsendelser av nyhetsbrev, basert på hvordan mottakeren har respondert tidligere. Han viste eksempelet med Royal Canin som følger livsløpet til en katt eller hund, og sender nyhetsbrev basert på rase og alder på dyret. Fordelen med slik markedsføring er at det treffer mottakeren i rett modus. Du slipper å fremstå som «pushy» og innholdet ditt vil ikke oppfattes som spam.

Han viste også hvordan InterSport la til rette for at kunder i fysiske butikker kan melde seg på nyhetsbrev, slik at de mottar nyhetsbrev for spesifikke geografiske områder. Det finnes mange måter å få flere nyhetsbrev-kunder enn med en «abonnér»-knapp på hjemmesiden. Du må bare lete etter muligheter.

Vi fikk også en innføring i hvordan blant annet Trelleborg hadde egen app for salgsteamet, slik at straks etter første møte med en ny kunde så blir det opprettet et kontaktkort i SuperOffice i tillegg til at det blir sendt ut en «takk for møtet»-epost så snart selgeren har avsluttet møtet.

Han viste også hvordan eMarketeer kunne bygge apper til eksempelvis arrangementer med oversikt over foredragsholdere, live-streaming, tilbakemeldingsskjemaer og egentlig alt annet du kunne tenke deg å legge inn i en app.

Vi ønsker å takke for at dere tok turen innom oss i dag, og håper dere synes det var nyttig og vel verdt tiden deres — og takk til Klaus Trolle fra eMarketeer for engasjerende presentasjoner.
Var du ikke hos oss i dag, men ønsker å finne ut mer om eMarketeer, så ta gjerne kontakt med oss. Helt uforpliktende, selvfølgelig!