Fakta og fordeler med e-postmarkedsføring

Markedsføring over e-post kan hjelpe deg å holde kontakten med dine kunder og øke salg – forutsatt at du gjør det riktig. Hvis du er usikker på om det er lurt for din bedrift å investere i e-postmarkedsføring, anbefaler vi at du fortsetter å lese. Vi tror du kommer til å like det du ser.

Markedsføring over e-post gir god ROI, Foto: Got Credit

Mang en gang er det spådd at e-markedsføring i form av nyhetsbrev sin æra er over, og mang en gang viser de reelle tallene at det er feil. De fleste sjekker mail flere ganger i løpet av dagen, både i arbeids- og på fritiden.

Nyhetsbrev skaper salg

Ifølge Direct Marketing Association gir nyhetsbrev god ROI (Return On Investment). Det som er viktig å tenke på når det kommer til e-postmarkedsføring er at folk kjøper ikke av deg fordi du selger, men fordi de stoler på deg som en seriøs aktør. Derfor viser statistikk at 2% av salget skjer etter første kontakt, mens 80% av salget skjer etter den 5.-12. kontakten.

De fleste må være i en viss kjøpsmodus for å handle, men samtidig er vi mennesker impulsive. Derfor fungerer det ofte med klare handlingsknapper (Call To Action) som forteller hva de skal gjøre. ”Mer info” og ”Bestill nå” er typiske handlingsknapper som fungerer.

Du har kontakt med kunden

En gjennomsnittlig person mottar flere e-post som er masseutsendt fra bedrifter enn private «person-til-person e-post». Det høres kanskje ut som dårlig nytt for de som driver med e-postmarkedsføring, men faktum er at disse personene skal på et tidspunkt ha valgt å motta disse masseutsendelsene.

Folk er likevel meget selektive i disse dager og vet godt hvor man skal lete etter «avmeldingsknappen». Godt innhold er derfor stikkordet her og så lenge man sørger for at dette prioriteres, vil mange fortsette å motta dine utsendelser.

E-post oppleves også mye mer personlig og privat enn Facebook og andre sosiale medier gjør.

Du kan øke trafikken til nettsiden din

Når du skal feire bursdag, regner vi med at du inviterer de du ønsker skal komme, heller enn å la døren stå åpen og håper at noen stikker innom? På samme måte er det med trafikk til nettsiden din. Du kan satse på at de som googler noe tilfeldigvis havner på siden din, eller du kan invitere de til nettsiden din over e-post med interessante artikler eller tilbud. Selvfølgelig, det er bra å få inn tilfeldig forbipasserende, men kundene dine bør du i det minste invitere. På e-post – som er billig og effektivt!

Et godt tips er derfor at alt av lenker i dine nyhetsbrev, tilbud, kampanjer, m.m., peker til innhold på din nettside.

E-markedsføring er ganske enkelt

Om du bruker SuperOffice Emarketing eller eMarketeer, er det teknisk veldig enkelt å sette i gang med e-postmarkedsføring. Den største utfordringen er å ha noe fornuftig å komme med over tid og dersom du føler at du trenger hjelp til det, så nøl ikke med å ta kontakt. Vi kjenner godt til begge verktøyene og kan hjelpe deg å lage en strategi på innhold.

Innlegget er skrevet av Christine D. Aspen

Kontakt Christine D. Aspen på telefon 911 57 198 eller e-post christine@enkelt.no

Les mer om Christine D. Aspen