Hvordan skrive gode nyhetsbrev

Er det å lage nyhetsbrev et ork? Det er ikke så mye jobb som du tror når du først kommer i gang. Hvis du har navn og e-postadresser til kundene dine så er det flere gode grunner til å gjøre det. E-postmarkedsføring er fortsatt rimelig, men du må produsere innholdet.

*  Relevant: Ta også en titt på vår FAQ for å lage gode epostlister i SuperOffice.

Vi kan skrive mye om det å lage nyhetsbrev, men i denne artikkelen begrenser vi oss til noen enkle og praktiske tips. I hovedsak tips om det å lage godt innhold – vi ser bort fra tekniske og designmessige forhold. Likevel må vi påpeke viktigheten av responsivt design. Våre egne tall viser at over 50% av forrige nyhetsbrev ble åpnet på mobil, og at det tallet stadig øker.

Nyhetsbrev med relevant innhold og som er godt formulert skiller seg ut i mengden. Målet med nyhetsbrevet kan variere fra gang til gang og fra bedrift til bedrift. Uansett, her er tre ting som for de fleste er grunnleggende gode tips:

  1. En god e-posttittel
  2. Godt innhold
  3. Gode bilder


1. En god e-posttittel

Hva som fungerer og ikke fungerer er selvfølgelig ikke hugget i stein, men dette kan være greie kjøreregler:

  1. Skriv med normale bokstaver, IKKE SKRIV MED CAPS-LOCK
  2. Bruk ord som kan trigge interesse, men unngå for mange promoterende og overbrukte ord
  3. Unngå ord som spam-filtere ikke liker. F.eks ’tilbud’, ‘rabatt’, ‘kjøp’, og lignende
  4. Omtrent 50 bokstaver er en grei huskeregel
  5. Varier tittel i nyhetsbrevet fra gang til gang (prøv å unngå å bruke samme tittel for hvert nyhetsbrev)

Ifølge Mailchimp, verdens største plattform for nyhetsbrev, bør tittelen heller være kjedelig, men informativ fremfor påtrengende og selgende.

Titler som «Nyhetsbrev fra [Din bedrift]» og «Kommende arrangementer hos [Din bedrift]» ble åpnet langt oftere enn «Siste sjanse – kjøp [ditt og datt]» eller «Nå tilbyr vi også [noe nytt]».


2. Godt innhold

Hva er egentlig godt innhold? Det avhenger selvfølgelig av mottakeren av nyhetsbrevet. Noen vil ha billig bokbind, andre vil lese artikler som går i dybden på spesifikke temaer.

Det første spørsmålet du bør stille deg selv er: hva ønsker jeg at mottakeren skal gjøre etter å ha lest nyhetsbrevet? Deretter: Hvilke personer kommer til å gjøre det jeg ønsker at de skal gjøre etter å ha lest nyhetsbrevet?

På spørsmål 1 vil et enkelt, men typisk svar være «kjøpe produktet jeg selger» eller «fortsette å være en fornøyd kunde». Fint. Da er det på plass. Videre til spørsmål 2. Her er det mange faktorer som spiller inn, først og fremst produkt og pris.

Målet bør være å treffe den som skal bruke produktet i hverdagen. Her er det om å gjøre å vite mest mulig om «idealkunden» din. Ofte er det en helt annen person som sitter på pengesekken, og du må sørge for å treffe den personen også. Enten ved å mate idealkunden med gode argumenter som han eller hun kan ta med seg videre, eller ved å henvende seg direkte til den med innkjøpsansvar. Ved å henvende seg direkte, må du kanskje skrive en helt annen artikkel, med et helt annet budskap og språk.

Når du har funnet ut hvem du skal skrive for er det på tide å se på hva du skal skrive, for å kunne påvirke de best mulig til å gjøre det du ønsker at de skal gjøre.

Her er noen gode retningslinjer for hvordan du skriver godt:

  1. Lag dine egne «personas» – stereotyper av de som er involvert i kjøpsprosessen. Markedspartner har skrevet et godt innlegg om hvordan du når ut til disse.
  2. Én artikkel skrives til én persona. Bruk ord som ‘du’ og ‘deg’, og skriv til den personaen du ønsker å treffe.
  3. Forklar hvilke utfordringer produktet ditt løser, fremfor hvordan det fungerer.
  4. Skriv grammatisk korrekt.


3. Gode bilder

Som nevnt innledningsvis skal vi ikke ta for oss tekniske finesser som lukkertid, blenderåpning eller iso-verdier, men det er ingen tvil om at bilder som forsterker budskapet til hver sak bidrar til et langt mer attraktivt nyhetsbrev. Utover dette kan også bilder bidra til å skille sakene i nyhetsbrevet fra hverandre.

I en perfekt verden så er alle bildene i nyhetsbrevet av egne ansatte, tatt av fotograf og er «spot on» hva gjelder budskap. Samtidig forstår vi at hverdagen er hektisk og da er det godt at det finnes mange gode bilder på nettet som kan brukes helt lovlig. Canva, som for øvrig er et godt verktøy for enkelt å redigere og legge til tekst på bilder, har laget en oversikt over sider med gratisbilder som du kan bruke til å fargelegge nyhetsbrevene dine.

 

 

 

 

Innlegget er skrevet av Fredrik Moen

Fredrik hjelper kundene våre med digitalmarkedsføring, noe han også er ansvarlig for i vår egen bedrift. Med utdanning innen markedsføring og bakgrunn fra CRM-implementering og teknisk salg bør han være på rett plass.

Kontakt Fredrik Moen på telefon 958 85 313 eller e-post fredrikm@enkelt.no

Les mer om Fredrik Moen