Hvorfor bør små bedrifter bruke CRM?

Det er lett å tenke at CRM-systemer kun er for de store, komplekse organisasjonene med hundrevis av kunder og leverandører. Men slik er det ikke. 50% av alle små bedrifter mislykkes innen de første 12 månedene. Et CRM-system hjelper deg å holde styr på kontaktinformasjon og aktiviteter som er relevante for virksomheten din. Det samler all kundedata på ett sted og legger til rette for bedre kundeforhold. Hvordan vet du om du trenger CRM?

Dessverre finner du som regel ut av dette i en negativ setting. Det kan være at den beste selgeren din slutter og tar med seg all kontaktinformasjon og dialog han har hatt med kundene sine. Eller når du finner et viktig notat blant alle Post-it-lappene – om noe du skulle gjort for lenge siden. Eller når du har en misfornøyd kunde som kundeservice-teamet ditt jobber for fullt med å gjøre fornøyd, samtidig som selgeren din prøver å selge en oppgradert løsning.

Har du opplevd lignende?

10 spørsmål som viser deg veien

Svar på disse 10 spørsmålene for å finne ut om din bedrift trenger et CRM-system:

1) Er all kundekontakt og informasjon (brev, skjemaer, e-poster, dokumenter o.l.) lagret og lett tilgjengelig for alle i bedriften?
2) Er du sikker på at bedriften følger opp alle leads?
3) Kan du koordinere spesifikke markedskampanjer og følge opp aktiviteter i salgsteamet?
4) Kan du raskt levere presise prognoser med god informasjon basert på erfaringer din bedrift har tilegnet seg?
5) Har du tilgang til salgsaktiviteter og resultater ved kun et par klikk?
6) Kan du raskt gå gjennom og finne ut hvor i salgsprosessen de fleste potensielle kundene takker nei?
7) Kan selgerne dine raskt innhente informasjon når de er ute på farten?
8) Vet du hvor mange avtaler dere har mistet i løpet av siste kvartal – og hvorfor?
9) Har du oversikt over antall kundehenvendelser hver kunde har, og hva de gjelder?
10) Er du fornøyd med hvor mye tid salgsteamet bruker på administrative oppgaver?

Hvis du svarte «nei» på flere av spørsmålene ovenfor, kan det være lurt å se nærmere på en CRM-løsning og fordelene det kan gi din bedrift.

Kom i gang! 

Det kan være vanskelig å vite hvor du skal begynne. Det er mange løsninger og mange artikler tilgjengelig der ute om CRM, men de fleste er beregnet for store bedrifter. Vi anbefaler at du laster ned SuperOffice sitt dokument «CRM on a Tight Budget» som går i dybden på hva, hvorfor og hvordan CRM kan hjelpe små bedrifter å vokse og beholde eksisterende kunder. Dette gjør deg mer rustet til å velge, implementere eller i det minste undersøke videre hvordan CRM kan påvirke din bedrift.

Hva er dine utfordringer? Ring en av våre erfarne rådgivere.  Helt uforpliktende, selvfølgelig.